Shoppailu on ostoksilla käymistä ajanvietteenä tai harrastuksena. Shoppailuun kuuluu kiertelyä kaupoissa sekä hyödykkeiden arviointia ennen ostamista.Sosiaalinen shoppailu voi tarkoittaa joko yhdessäoloa ystävien tai kumppanin kanssa kierrellen ostoskeskuksissa tavaroita hypistellen tai yhteisöllisiä viestimiä hyödyntävää sähköistä kaupankäyntiä, missä kierretään ostoskeskusten sijaan verkkokaupoissa, ja hankinnoista tai ostosuunnitelmista puhutaan keskustelupalstoilla ja verkkoyhteisöissä
Myymäläympäristö on paikka, josta tuote ostetaan, joten myymäläympäristön ymmärtäminen on keskeistä kaupan suunnittelussa. Myymäläilmapiiriin voi jokainen kauppias itse vaikuttaa eli siihen millainen tunnelma siellä on. Kun puhutaan myymäläympäristöstä, silloin tarkoitetaan estetiikkaa, jolloin eri aistien kautta syntyy kuluttajille kokemus ympäristöstä. Myymäläilmapiirin visuaalisuus hahmottuu värien, kirkkauden, koon ja muotojen avulla. Elämyksiä ajatellessa, myymälään tulisi pyrkiä tuomaan erilaisia haju- ja makuelämyksiä. Kuvittele korvapuustin tuoksu ja kauniit leivonnaiset tiskillä… tulee heti vesi kielelle!
Elämysshoppailu
Elämysshoppailulla tarkoitetaan liikettä tilassa, jossa on mahdollisuus ostaa, mutta myös osallistua johonkin hauskaan tapahtumaan. Kuluttaja voi itse olla tapahtuman päätähti, mutta myös sivustaseuraaja. Puhutaan kulutustapahtumasta, jossa kaikkia aisteja stimuloidaan, ajatuksia provosoidaan ja uusien ideoiden syntymistä aktivoidaan.
Elämysshoppailija
Kuluttajaryhmä, joka pyrkii hedonistiseen shoppailuun, eli jolle ovat tärkeitä shoppailusta syntyvä mielihyvä, kokemukset, eri aistinautinnot, hauskanpito sekä muut ihmiset. Usein shoppailu käy heille jopa urheilusta. Shoppailun päämääränä ei ole tuotteiden tai palvelun ostaminen, vaan kaupoissa kiertely ja nauttiminen sekä uusien ideoiden hankkiminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti